Strona główna

Jak wspomóc trawienie?

Prawie każdy człowiek lubi od czasu pofolgować sobie i zjeść ulubione smakołyki, nawet jeżeli wywołują u niego dolegliwości trawienne. Czasami zdarzy nam się zjeść za dużo bądź za tłusto. Warto więc wspomóc proces trawienia, aby uniknąć nieprzyjemnych następstw przejedzenia i spożycia ciężkostrawnych potraw.

Jedz z umiarem i powoli

Choć wszystkie posiłki powinny być spożywane powoli, to jednak wiele osób je w biegu. Tymczasem nieprawidłowe przeżucie pokarmu może spowodować niestrawność czy wzdęcia. Już w jamie ustnej pokarm jest poddawany działaniu enzymów trawiennych. Jedząc powoli i żując dokładnie każdy kęs, nie tylko unikniemy przejedzenia, lecz także umożliwimy odpowiedni start procesu trawienia. Zasadę powolnego jedzenia warto zastosować zwłaszcza w czasie wszelkich uroczystości, kiedy stoły uginają się pod obfitością smacznych, lecz nie zawsze lekkostrawnych dań.

Pij dużo wody

Picie odpowiedniej ilości wody jest ważnym elementem zdrowego odżywiania. Dorosły człowiek powinien wypijać od 1,5 do 2 litrów wody dziennie. Warto wypijać szklankę wody na pół godziny przed posiłkiem. Jeżeli lubisz ziołowe herbaty, to możesz sięgnąć po specjalnie przygotowane mieszanki ziół, które poprawiają trawienie. Jedną z kompozycji jest Verdin fix, zawierający nasiona kolendry i kminku, owoce dzikiej róży, a także zieloną herbatę, lukrecję oraz mniszek lekarski. Napar można pić zarówno w wersji klasycznej, jak i w połączeniu z ciekawymi smakami: sokiem pomarańczowym, sokiem z limonki czy syropem z dzikiej róży. Przepisy na te napoje, znajdziesz na naszej stronie.

Pamiętaj o aktywności fizycznej

Ruch to zdrowie! Odpowiednia porcja aktywności fizycznej korzystnie wpłynie na cały organizm, a także na proces trawienia. Warto po obfitym posiłku pospacerować, aby pobudzić ruchy perystaltyczne jelit. Należy jednak pamiętać, że intensywny wysiłek fizyczny po posiłku może spowodować dolegliwości trawienne, więc trening warto rozpoczynać co najmniej godzinę po posiłku bądź zjeść go dopiero po zakończeniu ćwiczeń.

Unikaj produktów, które ci nie służą

Każdy organizm jest inny, dlatego warto obserwować, jakie potrawy lub produkty nam nie służą, aby ich unikać. Jeżeli zdarzają ci się zgaga, niestrawność lub wzdęcia, to unikaj potraw ciężkostrawnych, wzdymających, smażonych na dużej ilości tłuszczu, a także zbyt ostrych i dużej ilości słodyczy.

Proces trawienia rozpoczyna się od pierwszego kęsa i jest niezależny od nas, dlatego warto wspomagać swój organizm różnymi sposobami, aby przebiegał on jak najsprawniej. Prawidłowe trawienie korzystnie wpływa na kondycję całego ciała.

Sprawdź, jak jeść zdrowo i smacznie

Przejdź do Hello Zdrowie